Grimming (2351 m), Südostgrat (2+)

Nejvyšší samostatně stojící hora v Alpách

Rakousko / Steiermark / Dachsteingebirge

září 2020

Moje Google mapa s vyznačením trasy + KML

Turistická mapa Kompass této oblasti (ecmaps.de)

Konečně se sešlo počasí a volný čas a my mohli s Martinem uskutečnit rychlý letecký výpad do Alp na krásný kopec Grimming, na který vede jihovýchodním hřebenem lehká lezecká cesta o obtížnosti 2+ (bez jištění). Jdeme ve všední den, abychom se vyhnuli davům, prý je to tu oblíbené.

Ráno kolem deváté přistáváme na blízkém letišti Niederöblarn (z Plzně 1,5 hod letu). Jsme na lehko, jen malé batohy, bez lezeckého nebo bivakovacího vybavení, chceme být rychlí. Skládáme koloběžky a přesunujeme se na nich po údolní cyklostezce k nástupu na Grimming. Je to převážně rovinka, tak jsme za 25 minut (5,5 km) v Niederstuttern (649 m). V místním Gasthofu máme domluvené ubytování, paní už nás čeká. Necháváme si tady koloběžky a pár věcí a hned vyrážíme pěšky vzhůru.

Je kráce po desáté. Lesní pěšinou jsme za půl hodinky u chaty Grimminghütte (966 m), kde dáváme na chatě snídani a rovnou i pivko. Původně jsme chtěli spát tady, ale přes týden neubytovávají (a o víkendu mají plno). Za další půl hodinky už pokračujeme pěšinou vzhůru. Začínáme stoupat velmi strmě, chvíli i po žebříku, kolem pramene vody vyvěrajícího z jeskyně (1300 m, poslední možnost vody) až k rozcestí, kde naše cesta odbočuje doleva na Südostgrat. Doprava vede lehčí trasa, kterou budeme sestupovat.

Míříme vzhůru ke sněhovému poli a přes něj. Sněhu je méně než tady bývá obvyklé. Nad sněhem již traverzujeme po efektních položených plotnách doleva na hřeben. Je to ještě chodecký terén, ale občas už si člověk pomůže rukama. Na hřebenu pak začíná velice zábavné popolézání, lehké, na jištění to není, ale místy docela exponované, takže je potřeba jistý krok. Martin jde první, je rychlý, sotva mu stačím. A to jsem si myslel, jak mi tento typ lezení jde. Každopádně mě to velmi baví. Trochu mi to připomíná nedaleký Warscheneck.

Z těžších míst si vybavuji přelez kamene v takovém komínu, za kterým je někde nejtěžší místo (2+), kterého si ale nějak moc nepovšimnu. Pak je trochu náročnější slez takové skalní věžičky. No a za 3 hodiny z Grimminghütte jsme na vrcholu Grimming (2351 m). Obědváme, kocháme se, odpočíváme, déle než hodinu. Těsně před námi naší cestou dolezla ještě jedna dvojice a z druhé strany postupně přichází dalších několik málo lidí, takže pohoda.

Sestupujeme po hřebeni na Multereck, kousek je zajištěn ocelovým lanem k přidržení (nejedná se o pravou feratu). Dál už je sestup trochu nudný, místy skalky, suť, občas i lana, je to docela dlouhý, bolí mě nohy. Martin je ještě rychlejší než nahoru, takže už mu nestíhám, přestože občas běžím.

Za tři hodiny jsme z vrcholu zase na chatě Grimminghütte a dáváme pivko. Nic teplého k jídlu již nemají, tak brzy sestupujeme až dolů do údolí, kde pro nás má naše paní domácí již připravený excelentní guláš a výborné pivo. Spaní v solidním pokojíku, se snídaní za 25€.

Ráno už se jen přesunujeme na koloběžkách zpět na letiště, čekáme až se protrhá ranní mlha a letíme domů. Parádní výlet.

Užitečné odkazy:

http://ecmaps.de/ - Turistická mapa
https://www.bergsteigen.com/ - Topo Grimming Südostgrat (německy)