zde verze pro tisk

MTB Livigno / Davos

srpen 2013

Moje Google mapa s vyznačením všech tras

Moje fotoalbum z této akce

Vzhledem k Lucky pracovním povinnostem jsem letos na nějakou letní dovolenou raději příliš nepomýšlel. Ovšem když jsem se dozvěděl o pánské jízdě našich jihočeských kamarádů po italských a švýcarských singlech, bez dlouhého váhání jsem se k nim vnutil. Manželky i s dětma jsme nechali doma a vyrazili vstříc bikerskému ráji v Livignu a Davosu.

Drobným zpestřením na úvod se pro mě stává přesun na místo odjezdu. 120 km po vedlejších silničkách z Plzně do Prachatic na plně naloženém bajku beru po sobotním utrpení na závodě Jabkoty´s Mile International jako příjemné vytočení nohou. Pohodovým tempem to zvládám za 6 hodin a v dohodnutou hodinu jsem na místě. Na rozdíl od zbytku výpravy.

Po dalších třech hodinách se konečně všichni tři členové výpravy dáváme dohromady. Ještě nakoupit potraviny (přestože náš nákup působí trochu zmatečně, kupodivu pořídíme vcelku kompletní a užitečné zásoby na celý nadcházející týden (jako např. plato piv)). Můžeme vyrazit.

Vždycky mě překvapí, jak dlouho to z jižních Čech trvá dostat se na (německou) dálnici. Po několika hodinách jízdy autem si v Deggendorfu připadám stále tak nějak blízko domova (na Šumavě jsem jako doma) a napadá mě, že bych se cestou zpět mohl nechat vysadit tady.

Do italského Livigna dorážíme (po projetí tunelem za 13€) někdy před půlnocí. Překvapivě hladce se ubytováváme v kempu Aquafresca (Palipert), který kluci znají z loňska. Máme štěstí, kemp je téměř plný. Tři muži ve stanu... No, ale dá se to vydržet. Ráno mě budí hláška: "Sokolíci, vy nepojedete do Ouměřic?"

Takže na kola a frčíme...

1) Livigno - Trela

43 km
+- 1 400 Hm

Kliknutím se zobrazí interaktivní mapa trasy (gpsies.com).

Začínáme ranním briefingem s italskou kávou. Neodolám ani já, přestože zřejmě nejsem briefingový typ.
Z kempu (1860 m) se rovnou vrháme na údolní trail k lanovce Mottolino. A hned paráda, krásný hladký singl. Lanovka nás vyváží nahoru (8 €) na Mottolino (2400 m). Mají tu bikepark. Po lehké bikeparkové trase (singlu) statečně sjíždíme k Passo d'Eira.

Dále se chvíli vine cesta/pěšina podél silnice. Pro výšlap na Passo di Foscagno (2291 m) pak volíme silnici, kde nás svým tempem zesměšní spousta silničářů.

Následuje krásný singl po vrstevnici, částečně lesem, na Vezzola.
Pokračujeme výjezdem po cestě, posléze omylem oklikou po ne moc sjízdné stezce na chatu Cne di Trela (2170 m) (místy kola nosíme). Zde se zaslouženě občerstvujeme místním špekem a různými salámi apod. a vínem a ještě kafem a borůvkovým koláčem a...
Dále si užíváme singl přes Passo di Val Trela a super sjezd po singlech (někdy je nutné vyhnout se krávě) údolím až k Lago di Livigno.
Hned první den jsem nadšen, nečekal jsem takovou převahu singlů, navíc tak pěkně jezdivých (zatím mi celopéro nechybí).
Závěrem se motáme centrem Livigna a nakupujeme levné pití, večer nechybí ani pizza v hospůdce u kempu. Vzhledem ke zdejším cenám si vaření schováme do Davosu.

2) Livigno - Carosello

29 km
+- 1 200 Hm

Kliknutím se zobrazí interaktivní mapa trasy (gpsies.com).

Z kempu vyrážíme na lanovku Carosello (7 €). U stanice navazuji po čase kontakt s internetem přes free wifi spot. Deštivá předpověď počasí na další dva dny nás nepotěší, ale přizpůsobíme se.
Nahoře blbneme na překážkovém trailíku, než nám přijedou zpět brýle, které jsme zapomněli v lanovce.

Vydáváme se po hřebeni po cestě, která přechází v trochu divoký singl podél sjezdovky (v mapě značeno N162) a užíváme si pěkné výhledy. Přejíždíme přes Vetta Blesaccia (2796 m) a dále traverzujeme po N159 k mezistanici lanovky na Carosello po moc pěkném svižném singlu.
Od mezistanice dále traverzujeme (N158) k Baitel da Plascianet (2164 m), kde nacházíme malou chatičku s možností přespání (takový winterraum). Dáváme sváču. Následuje techničtější sjezd strmějším singlem v lese dolů do Livigna. Závěr vede po úžasném rychlém údolním trailu mírně klesajícím okolo našeho kempu.
Po 14. hodině jsme v kempu, vaříme a čekáme až přejde déšť. Dočkáme se až kvečeru. Hned rychle vyrážíme k lanovce na Mottolino, ale zavřeli nám jí před nosem.
Zvolna se vracíme a dáváme si strmý výšlap k Tee del Pian nad Livignem a údolním zvlněným singlem/cestou míříme zpět do kempu.

3) Davos - Monstein

19 km
+- 700 Hm

Kliknutím se zobrazí interaktivní mapa trasy (gpsies.com).

Deštivého dne využíváme k přesunu do nedalekého švýcarského Davosu, do kempu v Glarisu, večer pak na bazén příp. běh, každý dle svého gusta. Další den by podle předpovědi ráno nemuselo moc pršet, tak jdeme do rizika a vyrážíme lanovkou přímo u kempu (1455 m) nahoru na Rinerhorn (2053 m) (5 CHF za bike, jinak je lanovka (stejně jako vlak údolím) zdarma v rámci ubytování - tzv. Davos Klosters Inclusive Card).
V mlze se vydáváme po trailu 335 Monstein, což je od začátku nádherný singl zaříznutý ve svahu, kamenitější a techničtější než v Livignu, ale solidně sjízdný.
Zastavujeme až na Hauderalp (1964 m) u osamělé chalupy s nabídkou místních produktů - mléka a sirupu (placení do kasičky).
Singl pokračuje přes Oberalp (1913 m) (krásná osada) na Laubenenalp (1850 m). Odtud fofrujeme po cestě, až před Monsteinem nás na chvíli brzdí můj defekt. Lepím, pak sjíždíme do Monsteinu, kde nás zaujme místní pivovar, a tak naproti v hospodě dáváme pivko. Pikolík je šprýmař, že prý když jsme na kolech, tak nám nemůže nalít. Nakonec nám točí slušné pivko, akorát cena 6,8 CHF nás trochu překvapí.
Následuje opět pěkná stezka lesem, dojezd asfalt a strmý singl pod lanovkou do kempu. Vaříme, čekáme na déšť, který nakonec opravdu přichází.

4) Davos - Parsenn

60 km
+- 3000 Hm

Kliknutím se zobrazí interaktivní mapa trasy (gpsies.com).

Počasí nám přeje, dnes plánujeme celý den na trailech. Z kempu se vyvážíme lanovkou na Rinerhorn (tentokrát pořizujeme celodenní lanovkovou lítačku pro kolo za 10 CHF). Po trase trailu Bahnentour (neznačeno číslem) sjíždíme dost prudký technický singl lesem. Ztráta výšky ala Lago di Garda. Znovu defektím (včerejší záplata, podezírám horký ráfek od brzdění).
Dole ve Frauenkirch se napojujeme na cyklostezku údolím do Davosu. V Davosu se úspěšně motáme, hledáme správnou lanovku (Parsenn), až z toho skoro dostaneme pokutu za jízdu jednosměrkou v protisměru (Davos je okružně jednosměrný). Naštěstí policajti chápou naši neznalost.
Lanovkou Parsennbahn se vyvážíme do mezistanice (Stn. Höhenweg 2218 m). Od ní je to kousek prudce vzhůru na trail 332 Parsenn, parádní singl (Panoramaweg), výhledy, ale spousta lidí. Holt víkend, pěkně a blízko lanovky. Pěšáci ale vcelku ochotně uskakují, bikeři jsou ohleuplní, takže to funguje.
Singlík traverzuje až k lanovce Gotschnagrat (2281 m). Pokračuje strmě dolů do Schwarzseealp (1854 m). Přijde nám to dost technické, kamenité, některá místa musíme sejít.
Dole dáváme sváču. Následuje nádherný traverzový singl na Gotschnaboden (1779 m), kde se zřejmě nachází bikepark (spadající do Klosters), soudě podle sjezdových kol hrnoucích se z lanovky.
My to valíme příjemným lesním singlem do Davosu, přičemž úplný závěr již v Davosu se nám svojí jezdivostí líbí nejvíce.
Již po asfaltu okolo jezera míříme k Parsennbahn a po pivku hurá zase nahoru, tentokrát až na Weissfluhjoch (2693 m) a na trail 646 Chörbschhorn.
Po drobné navigační chybě a zajížďce (cesta na Strelapass je uzavřena), sjíždíme dolů podél lanovky a traverzovou pěšinou zvolna stoupáme na Strelapass (2346 m) a dále na Chörbschhorn (2575 m). Často kola musíme tlačit.
Nahoře dorážíme k Chörbschhornhütte, což je otevřená chatka se stoly a lavicemi, na kterých by se asi nouzově dalo přespat.
Následuje sjezd po hřebeni po travách strmých tak, že člověk přelítne přes řidítka ani neví jak. Kola tedy občas za jízdy odhazujeme, někde nosíme, jinde šoupeme... Je to stejně náročné, jako byl výjezd.
Až od Stafelalp (1894 m) je pěkný technický singl připomínající Finale Ligure. Následně již jen asfaltová motoGP dráha dolů a po silnici kousek do kempu v Glarisu.

5) Davos - Rinerhorn

23 km
+- 800 Hm

Kliknutím se zobrazí interaktivní mapa trasy (gpsies.com).

Ráno vyjíždíme lanovkou a hurá na trail 647 Rinerhorn. Z mého pohledu nejhezčí singl z našeho ježdění v Davosu. Pěšina zpočátku trochu kamenitá, taky pár lidí a kolařů. Postupně singl uhlazenější, jízda ubíhá údolím ke vsi Sertig.
Ve vsi na konci údolí (Sand, 1859 m) probíhají nějaké místní slavnosti, utkání v zápase podobném řecko římskému (Bündner-Glarner Schwingertag Davos-Sertig), plus k tomu spousta stánků apod.
Pokračujeme kousek dolů po silnici přes malebnou vesničku Sertig Dörfli a následně to ženeme po rychlém hladkém singlu, opravdu parádní svezení, i s jednou visutou lávkou, až do Clavadel-Eggen (1649 m) (nazveme jej bobří trail). Tady to balíme (trail 647 Rinerhorn jinak pokračuje dál) a vracíme se do Glarisu do kempu (1455 m) (kus po silnici, pak po ne moc sjízdném cyklotrailu a závěr opět po silnici).
Tak a balíme, vaříme a jedeme domů. Cestou se opravdu nechávám vysadit v Deggendorfu, kde si mě vyzvedne Lucka.