zde verze pro tisk

Seekarlspitze (2261 m)

Hochiss (2299 m)

moje VIDEO z této akce

Doktorovo video z této akce

Tento skitúrový počin napadl Doktora jako náhradní program. Předpověď počasí na víkend totiž nebyla vhodná ani pro plánovaný výstup na Gr. Möseler v Zillertalu (sněžení), ani pro běžky na Šumavě (12°C).

Předpověď počasí pro oblast Achensee sice také nebyla nic moc (sněhové přeháňky), ale alespoň na sobotní dopoledne se rýsovala možnost polojasna, což spolu s celkově nižší výškou pohoří (něco málo přes 2000 m) dávalo jistou šanci pro trochu skialpu. Navíc to není daleko (něco okolo 400 km), časově i finančně to tedy vychází podobně jako vlakem a busem na jižní Šumavu :-).

Doktor kupodivu přesvědčil i Johna, a tak vyrážíme ve čtyřech. Johnovo pohodlným multivanem opouštíme plzeňskou kotlinu v pátek po sedmé večer. Po dálnici míříme na Rozvadov. Provází nás mlha, a tak vtipkujeme, že takhle bude až do neděle. „No to jsem si mohl udělat doma v koupelně, takovýhle počasí,“ reaguje na to John.

Kousek za Mnichovem sjíždíme na silnici směr Achensee a po jedenácté jsme u jezera. Teploměr ukazuje venkovní teplotu 9°C, čemuž nikdo nechceme věřit. Zdá se ale, že teplý jižní fénový vítr dělá zázraky.

Na parkovišti u Maurachu upravujeme auto na spaní a zaléháme.

Vstáváme po sedmé. Je hezky, ale na obzoru se vytahují mraky.

V 8:30 již vyrážíme první lanovkou Rofanseilbahn z Maurachu (970 m) k Erfurter Hütte (1831 m). Kupujeme si jízdenku nahoru a zpět (16,50 €, s AV 15 €), protože dole je prý málo sněhu. Nicméně z lanovky se zdá, že to přece jen půjde sjet na lyžích.

Nahoře po jistém váhání nacházíme směr -

- od výrazného žlabu více doprava k sedélku ve tvaru V, nad kterým je vidět zasněžená špička Rofanspitze, náš první cíl... Nasazujeme pásy a vyrážíme.

Cestou nás zaujme skalnatý Rosskopf (2246 m) s nasvícenou jihovýchodní stěnou.

Přicházíme k sedlu Grubascharte. Za ním je vidět hřeben Rofanspitze, pod kterým se traverzuje k vrcholu.

V půl jedenácté jsme na vrcholu Rofanspitze.

Okolo poletují ptáci (kavče žlutozobé) vznášející se ve větru a úspěšně loudící svačinu. Počasí se stále drží, ale všude okolo jsou mraky, je to až neuvěřitelné.

Sníh je zmrzlý, takže sjezd nic moc.

Zpět v sedle Grubascharte chvíli zvažujeme možnost výstupu na Rosskopf, když se nám tak zalíbil. Nakonec se ale, i kvůli nejistému počasí, držíme plánu - Seekarlspitze.

Rosskopf tedy objíždíme okolo a znovu stoupáme vzhůru, není to daleko. Na vrcholu potkáváme trojici Němců z Mnichova. Skialpinistů se tu pohybuje celkem dost

John pod vrcholem Seekarlspitze, hluboko pod ním Inntal.

Blízká setkání na vrcholu Seekarlspitze.

Při sjezdu se zatahuje a viditelnost se v mlze snižuje na pár desítek metrů. Proto sjíždíme žlabem až skoro k lanovce. Počasí se ale opět umoudřuje, a tak se dnes do třetice vydáváme vzhůru. Tentokrát vpravo okolo Gschöllkopfu, kam jezdí vzdušná okřídlená lanovka. Bez lyží překonáváme skalní výšvih, v čemž nám pomáhá i silný vítr vanoucí nám do zad. Pokračujeme směrem na Hochiss.

Hochiss. Výstup vede kotlem do sedla, pak traverzem doleva pod skalami, strmým svahem vzhůru na hřeben a po něm doprava k vrcholu.

Počasí se zlepšuje, v kotli pod Hochissem je na sluníčku pěkný hic. Johna tlačí boty, a tak nás posílá samotné vpřed. Míříme do sedla vpravo od vrcholu a z něj traverzem doleva pod skalami. Je to docela vzdušný přechod po úzké lávce, kde nepříjemně ujíždějí lyže. Pak ještě strmý výšvih pod vrchol a po hřebenu, pěkně zledovatělém, k vrcholu. Konečně pořádná túra.

Luci v kotli. Výrazný skalní zub je zmíněný Gschöllkopf.

Nepříjemný traverz.

Závěrečný hřeben k vrcholu Hochiss.

Na vrcholu nás vítá masivní kříž a opět ptáci. Berou si od nás jídlo rovnou z ruky nebo ho chytají ve vzduchu. Zvláště John, který nakonec doráží chvíli po nás, se s nimi zkamarádí.

Hochiss (2299 m).

Z vrcholu sjíždíme směrem na Streichkopf, jen John se vrací výstupovou trasou, protože si tam nechal lyže.

Cestou překonáváme travnatý svah a strmý žlab a sjíždíme nejprve ještě namrzlým a posléze již měkčím sněhem směrem zpět k lanovce. Vjíždíme do úzké romantické skalní soutěsky Lange Gasse, která nás dovádí kousek od sjezdovky.

Sjezd z Hochissu, nad námi zmíněné travnaté svahy a strmý žlab.

Pohled zpět na Hochiss. Zcela vlevo dole soutěska.

S Johnem se scházíme na verandě hospody u konečné lanovky, kde při pivku sledujeme západ slunce. Paráda.

Paráda, nekecám.

Již za šera se vydáváme na dlouhý sjezd do údolí, který je velmi povedený. Jen v závěru je trochu málo sněhu.

K autu dorážíme asi až v půl sedmé. Přesunujeme se za Achenkirch na zastrčené parkoviště, kde vaříme, jíme, spíme.

Ráno vydatně sněží a viditelnost je mizerná. Míříme proto na sjezdovky v Achenkirchu a vyšlápneme si alespoň po sjezdovce na vrchol. Z 910 m do 1800 m, to je solidní. Stále sněží, fouká, připadlo už dobrých 20 cm.

Sjíždíme k autu a jedeme domů. Bylo to fajn.

Užitečné odkazy:

http://www.alpintouren.at - skialpové i jiné túry (německy)
http://www.snow-forecast.com - předpověď počasí (anglicky)
http://www.lawine.at - informace o lavinovém nebezpečí, počasí v Rakousku (německy)