zde verze pro tisk

Grossglockner (3798 m) - Stüdlgrat (3+)

Rakousko / Tirol / Glockner-Gruppe

srpen 2017

VIDEO z této akce

Moje Google mapa s vyznačením trasy

Po čase opět vyrážíme za lezením do Alp, tentokrát na slavný Stüdlgrat (blíže netřeba představovat). Po deseti letech se tak vracíme na Grossglockner.

Příjezd do oblasti z našich končin vede po placené Felbertauernstrasse (11 €) a zpoplatněné lokální silničce z Kalsu k Lucknerhausu (1918 m) (mýtné podle délky pobytu, v našem případě za tři dny 14 €). Ubytování na dvě noci máme rezervované na Stüdlhütte (2802 m). Tentokrát jdeme s davem - máme to i s polopenzí, tedy za 46,5 € na osobu na noc (tradice vlastního vaření na chatách už bohužel prakticky vymizela, zase ale člověk zažije luxusní čtyřchodovou žranici). Vzhledem k tlačenici na tomto oblíbeném kopci je rezervace ubytování zcela nezbytná. Ohledně tlačenice ještě jedno upozornění k plánování, rychlost postupu na hřebeni Stüdlgrat je vpodstatě pevně daná postupem ostatních lanových družstev, vlastní rychlostí ji člověk příliš neovlivní (tedy pokud neriskuje solo). V těžších místech dochází k zácpám, jinak se jde v koloně. Lezení je to ale krásné a stále je čím se kochat, takže to většinou moc nevadí.

Po dopolední cestě autem vystoupáme k chatě Stüdlhütte (2802 m) pohodovým tempem asi za dvě hoďky.

Ráno před pátou vstáváme a jdeme na snídani. Marschtee do termosky a můžeme vyrazit. Už ani není potřeba čelovka.

Držíme se pěšiny stále bokem od ledovce, většina ostatních už jde po ledovci na mačkách, my to pořád tvrdošíjně traverzujeme "suchou nohou" kamením, přestože je to trochu pomalejší. Nějak se nám nechce obouvat mačky.

Hřeben tak začínáme lézt dříve než ostatní, už z Luisenscharte (přímá varianta).

Lezení pěkné, brzy dostihujeme skupiny před námi a v těžších pasážích musíme čekat.

U Frühstücksplatzu čekáme dlouho, je tady první těžší délka (3), tak se tady hromadí lidé. Lezení je to ale stále snadné a zde i dobře zajištěné. Jistíme zatím vše jen průběžně, tak jsme dost rychlí.

V lehčích délkách se zácpa zase rozpouští a můžeme svižně pokračovat.

Přichází další těžší místo, s nataženým drátem, za 3 a další zácpa.

Lezu to čistě, fixní lana nevyužívám.

Pak trochu lehčí délky. Už je vidět vrchol a lidé na normálce.

A je tu asi nejhezčí místo, v Topo pojmenované Hangelgrat. Někde psané za 3, jinde 3+/4-.

Každopádně velmi pěkné exponované lezení, výborně odjištěné, výlez na plotnu a přes ní pěkně na hranu, docela se zapotím.

Ani pak to není úplně snadné, ale nějak to zdárně prokličkuju (celý výstup platí moje oblíbené - než oblézat lehčím nejistým terénem, je lepší to vzít přímo po hřebeni). Takže obávaná Kleine Platte za 3+ mě už nějak nerozhodí.

Zato pohled na Platte mit Fixseilen (3+) mě trochu rozhodí. Je to docela převis a já chci lézt čistě, takže vytáhnout se po fixním laně opravdu nechci. Jinak se to ale zdá fakt dost těžký. Ale jde to i čistě, hned vpravo od fixního lana je spára a za tu to vylézám až překvapivě dobře.

Pak už je to k vrcholu snazší terén. Ve 12:30 jsme na vrcholu, tedy za necelých 7 hodin z chaty. Je tu dost těsno, na vrcholové foto si musíme dlouho počkat.

Po půl hodince sestupujeme normálkou v hrozné zácpě. Celý horejšek poctivě jistím, spodek už ne, předcházíme opravdu nemotorné lidi na vlastní pěst. Dole je to na mačky.

Seběhneme na chatu Erzherzog Johann hütte. Tam nás chytá přeháňka (honí se bouřky), dáváme uvnitř pivko.

Pak se vydáváme na úmorný sestup, nejdříve feratou pod chatou, pak překonání trhliny na ledovec a přes něj navázaní dolů.

Počasí je takové nestabilní, před námi se honí bouřky, ale my máme hezky, máme štěstí. Zpět na chatě jsme po 12 hodinách ve 3/4 na šest, tedy dáme pivko, čtyřchodovou večeři a jdeme spát.

Ráno sestupujeme k autu, kde se z parkoviště ještě můžeme pokochat tímto panoramatem Glockneru. A pak už hurá domů za Nelčou.

Užitečné odkazy:

http://www.bergsteigen.com/ - Topo Stüdlgrat
http://www.alpinimages.com/ - popsané fotky se zákresem trasy
https://www.davplus.de/stuedlhuette - chata Stüdlhütte
http://gps-tracks.com/ - turistická mapa, GPS logy...